Η Χριστίνα Σουγιουλτζή της ομάδας “Κι όμΩς Κινείται” μιλάει για τον “Ερωτόκριτο”

Η Χριστίνα Σουγιουλτζή είναι χορεύτρια – χορογράφος, μέλος της ομάδας “Κι όμΩς κινείται” που συμμετέχει στην μουσική παράσταση “Ερωτόκριτος” που θα παρουσιάσει ο Δημήτρης Αποστολάκης και οι Χαΐνηδες μαζί με τον Ψαραντώνη, την Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου στο Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη. Μια διαφορετική ανάγνωση του Ερωτόκριτου του Βιτσέντζου Κορνάρου που φαίνεται πως έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον… 

 

RAW_0211

«Κι όμΩς Κινείται»… και όχι μόνο κινείται αλλά κάνει και εξαιρετικά πράγματα συμπληρώνω εγώ! Εσείς πόσο ικανοποιημένη είστε από την πορεία της ομάδας σας; Είναι λίγο σαν να φροντίζεις ένα φυτό. Πώς θα τα πάει με το περιβάλλον, αν θέλει νερό , ήλιο , τί τύπου χώμα, όλα μυστήρια, εκφράζονται σε μια γλώσσα που δε μας είναι κατανοητή, μάλλον τη συναισθανόμαστε, και το βασικότερο, σ’ ένα χρόνο, που δε συμπονεί τις προσδοκίες μας για άμεσα αποτελέσματα. Αργά, πολύ αργά, ήσυχα και ευαίσθητα, με την έννοια της πρόσληψης και αντίδρασης στα ερεθίσματα, προχωράει η ομάδα… Εμείς είμαστε συνήθως τρελλά ανήσυχοι, γεμάτοι αμφιβολία… αν έχει αξία και ποιά αυτό που κάνουμε, πόσο επικοινωνεί, πόσο τολμηροί είμαστε, πόσο ελεύθεροι,ειλικρινείς πόσο άρτιοι…  
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις  για να συμμετάσχετε ή να δημιουργήσετε μια παράσταση; Υπάρχει μια θάλασσα ιδεών… Μέσα σε αυτή τη θάλασσα εμφανίζεται μια ιδέα που σου παίρνει το μυαλό και την ακολουθείς συνέχεια, τη στολίζεις, την κάνεις δική σου και έτσι αρχίζει το ταξίδι, κάποιες φορές πετυχημένο, κάποιες άλλες όχι, να την φέρεις στην πραγματικότητα. Να χωρέσει τον εαυτό σου, τις σχέσεις, το παρόν σου.  Να χωρέσει τη δυνατότητα και την επιθυμία. Δύσκολο…
Στις 11 Σεπτέμβρη προσεγγίζετε με έναν διαφορετικό τρόπο τον «Ερωτόκριτο» μαζί με τους Χαΐνηδες και τον Ψαραντώνη στο Θέατρο Βράχων. Πείτε μου πώς προέκυψε αυτή η ιδέα;  Ακούσαμε τον Ψαραντώνη να αφηγείται στίχους του Ερωτόκριτου… Δεν είναι τραγούδι, δεν είναι θεατρική αφήγηση… Πρόκειται για ένα έπος καταγεγραμμένο στο μυαλό τους, οι στίχοι είναι δικοί τους, δεν είναι μόνο το κατόρθωμα της απομνημόνευσης, οι στίχοι είναι μπλεγμένοι με το βιώμα ή το φαντασιακό τους. Τους έχουν αφηγηθεί γενιές και γενιές, σε διάφορες περιστάσεις, από αγροτικές εργασίες μέχρι γλέντια, σε πόνους και χαρές, έχουν κάνει παρέα με τους ήρωες, έχουν αγαπήσει όπως ο Ερωτόκριτος, έχουν φροντίσει όπως η νένα , έχουν πολεμήσει όπως ο Χαρίδημος… Όλοι ξέρουμε την υπόθεση της Αντιγόνης (του Σοφοκλή). Πόσοι μιλάμε με τα λόγια της; Πόσοι ζούμε στην αγκαλιά του Αίμονα; Πόσοι περνάμε τις μέρες μας λυπούμενοι τον Κρέωντα; πόσοι σκουπίζουμε και για ρυθμό απαγγέλουμε ποίηση; Κατι τέτοιο, μάλλον μας φαίνεται εξωφρενικό… Κι όμως με τον Ερωτόκριτο συνέβη!    

 

RAW_0058

Να πούμε τι ακριβώς θα παρακολουθήσουμε σε αυτή την παράσταση; Πρόκειται για τραγουδαφήγηση μερών του Ερωτόκριτου , έτσι ώστε να γίνεται αντιληπτή η εξέλιξη του μύθου . Η μουσική, ο χορός και η ακροβασία υπάρχουν αυτοδύναμα, κάποιες φορές υποστηρίζοντας την εικονοπλασία αλλά και αντιστικτικά ακολουθώντας την ανάγκη της δικής τους γλώσσας. 
Ποια είναι τα στοιχεία που δώσατε περισσότερη έμφαση εσείς ως ομάδα χορού; Η ομάδα δεν επιχειρεί να κατασκευάσει μια παντομίμα επεξήγησης του λόγου, το θεωρήσαμε περιττό και ασεβές για τη φύση του χορού και της ακροβασίας. Φυσικά εμφανίζονται μοτίβα και εικόνες που συνδέονται ή ακόμα και υπογραμμίζουν τη διήγηση. Αλλά επίσης κινούμαστε  με άξονα τη μουσική και τη μουσική του ήχου των λέξεων. Ένα μάθημα που μας έδωσε άθελά του ο Ψαραντώνης, ο οποίος, μιλώντας τις λέξεις του κειμένου αφήνει να ξαναγεννηθούν με μεγαλοπρέπεια σύμφωνα και φωνήεντα. Σαν ο λόγος, να είναι μια σχεδόν θρησκευτική λειτουργία, μιας πανίσχυρης αρχαίας θρησκείας, που υπήρξε πριν οι λέξεις γίνουν απλώς μεταφορείς μηνυμάτων…  
Δεν είναι η πρώτη φορά που δουλεύετε με τους Χαΐνηδες, είναι μια σχέση που σας δίνει καλλιτεχνική ασφάλεια; Με τους Χαΐνηδες και ειδικά με το Δημήτρη Αποστολάκη έχουμε ήδη συνυπάρξει από το 2008 σε παραστάσεις (“purgatorio”, “το σωματίδιο του Θεού”, “medDeT”) και συναυλίες, οπότε ο κώδικας της επικοινωνίας μας είναι βαθειά και αβίαστα πλέον λειτουργικός.

IMG_6283

Έχει αλλάξει η σχέση του έλληνα με τον χορό; νομίζετε πως μπορεί εύκολα σε σχέση με παλιότερες εποχές να σταθεί ως θεατής σε μια παράσταση χορού; Ο χορός, ο σύγχρονος χορός,  τα τελευταία χρόνια, διαβάζεται ως γλώσσα, αποκωδικοποιείται, οπότε και συγκινεί. Αν και νομίζω γεννιέται ένα είδος υβριδικής παράστασης όπου θέατρο, χορός και μουσική ενώνουν τις δυνάμεις τους, είναι φανερό νομίζω πλέον στις θεατρικές σκηνές, είτε με συνεργασίες καλλιτεχνών, είτε με την εκπαίδευση των σύγχρονων ερμηνευτών, ικανών να λειτουργήσουν και στα τρία αυτά πεδία.
Τι είναι αυτό που κάνει διαχρονικό τον «Ερωτόκριτο»; Είναι ένα κείμενο που φέρει την πίστη τόσων μα τόσων ανθρώπων, που το τραγούδησαν, το διηγήθηκαν και το μετέφεραν δια στόματος μέσα στο χρόνο. Όλοι αυτοί, με ένα τρόπο έχουν χωρέσει μέσα στους ήχους των λέξεων, στο νόημα και τη μουσική του κειμένου, υποστηρίζοντας και πάλι τον επαναστάτη ήρωα, που δε φοβαται να σταθεί μπροστά στο Αμετάκλητο και τελικά να το αλλάξει! Η αλλαγή του πεπρωμένου, η σχεδόν όμοια με θεΐκή παρέμβαση, αλλαγή στο βαριά σκηνοθετημένο μέλλον, πιστεύω ότι στο μυαλό μας  μεταφράζεται με τη λέξη ελευθερία. Και η Ελευθερία είναι η απαραίτητη συνθήκη, για να υπάρξει έρωτας… Και ο έρωτας όποιο κίνδυνο και ό,τι έκβαση κι αν έχει (καταστροφή, λύτρωση, τίποτα από τα δύο…) κατα τη γνώμη μου, είναι ένας από τους λίγους σίγουρους αντίπαλους της απελπισίας, του μεγάλου αυτού τέρατος της ανθρώπινης κατάστασης…

 


Μια ανάγνωση του Ερωτόκριτου διαφορετική από τις συνηθισμένες προτείνουν οι Χαΐνηδες, ο Ψαραντώνης και η ομάδα Κι όμΩς κινείται (χορός/ακροβασία) στη μουσική παράσταση Ερωτόκριτος του Βιτσέντζου Κορνάρου, την Κυριακή 11 Σεπτεμβρίου στο Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη. 

 

Ημερομηνία δημοσίευσης
Τετάρτη, 07 Σεπτεμβρίου 2016
Συνέντευξη / επιμέλεια : Γιώργος Σταυρακίδης

[email protected]

No votes yet.
Please wait...
Voting is currently disabled, data maintenance in progress.

About the author /


Related Articles

Απάντηση

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Περιοδεία του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών με παράσταση του Ένκε Φεζολλάρι
Posted in: ΘΕΑΤΡΟ, ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ

Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Σερρών, επιστρέφει μετά το διάστημα της καραντίνας και όπως είναι γνωστό πόσο δημιουργικό είναι, παρουσιάζει για το καλοκαίρι του 2020 την παράσταση «Από Θέση Ισχύος – Η δύναμη του δημόσιου λόγου», η οποία θα κάνει πρεμιέρα στις Σέρρες 27 & 28 Ιουλίου και στην συνέχεια θα παρουσιαστεί σε επιλεγμένα θέατρα στην Ελλάδα. Η […]

Read More
Ο Δημήτρης Σίμος μιλάει on line με τον Ευθύμη Σαββάκη για το “Σώσε με”
Posted in: ART, EVENTS, ΒΙΒΛΙΑ

Τα PUBLIC και οι εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ μας προσκαλούν να παρακολουθήσουμε τη διαδικτυακή παρουσίαση του νέου βιβλίου του Δημήτρη Σίμου “ΣΩΣΕ ΜΕ” που κυκλοφορεί ήδη και έχει εντυπωσιάσει τους αναγνώστες! Δευτέρα, 22 Ιουνίου 2020, στις 8 το βράδυ. Με αφορμή το νέο του βιβλίο, -ένα σκοτεινό ψυχολογικό θρίλερ που οδηγεί τον αναγνώστη μέσα από τα κρυφά μονοπάτια ενός […]

Read More
Ο Μάρτιος έχει τα δικά του (δέκα) τραγούδια
Posted in: TOP10, ΜΟΥΣΙΚΗ

Κι ενώ ο Μάρτης φέρνει δειλά την άνοιξη, τα τραγούδια που ακούν οι αναγνώστες μας γίνονται λίστα, σύμφωνα με αυτά που ψήφισαν όλο τον προηγούμενο μήνα. Δέκα τραγούδια που αγαπάμε κι εμείς – τα περισσότερα τουλάχιστον- γίνονται το soundtrack αυτού του μήνα. Τώρα που τα τραπεζάκια στα μπαλκόνια καθαρίζονται και βγαίνουμε για τον πρώτο καφέ… […]

Read More
VIDEO CLIP
Ο Κώστας Λειβαδάς σε νέο ντουέτο με την Ελένη Τσαλιγοπούλου | Ακούστε το!
Ο Κώστας Λειβαδάς σε νέο ντουέτο με την Ελένη Τσαλιγοπούλου | Ακούστε το!
Posted in: VIDEO CLIP, ΜΟΥΣΙΚΗ, ΝΕΑ, ΝΕΕΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΕΣ

Ο Κώστας Λειβαδάς, λίγο πριν την κυκλοφορία του νέου του άλμπουμ, μας παρουσιάζει το πρώτο single «Όσο δεν είμαστε μαζί» σε μουσική του ίδιου και στίχους του αγαπημένου του Κώστα Φασουλά που κυκλοφορεί από την Walnut Entertainment Greece. Το τραγούδι, μοιράζεται με την πιο σταθερή του συνεργάτιδα και αδερφική του φίλη Ελένη Τσαλιγοπούλου, με την […]

Read More
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x