Ο Σταύρος Ξαρχάκος συγκίνησε με τις “5 λαϊκές μορφές” του στη Θεσσαλονίκη

[su_accordion]Η σχέση του Ξαρχάκου με τους μουσικούς του, τα έχουμε πει κι άλλες φορές, είναι μαγική. Είναι μία σχέση υπακοής και αλληλοεκτίμησης που φτάνει μέχρι τον θεατή και γίνεται ένα παιχνίδι που δημιουργεί ένα καταπληκτικό αποτέλεσμα. Είναι μία σχέση, που πρέπει να έχει πάντα ένας Μαέστρος με την ορχήστρα του ώστε να βγει το καλύτερο αποτέλεσμα.  Στην περίπτωση του Ξαρχάκου, συμβαίνει χρόνια αυτό και αποτελεί και ένα είδος εγγύησης για αυτόν που θα δώσει τα λεφτά του για να απολαύσει ένα μουσικό του πρόγραμμα.[/su_accordion]

 

Κείμενο | Φωτογραφίες : Γιώργος Σταυρακίδης ([email protected])

Ο Σταύρος Ξαρχάκος συγκίνησε με τις "5 λαϊκές μορφές" του στη Θεσσαλονίκη

Όταν ακυρώθηκε, τον περασμένο Σεπτέμβρη, η προγραμματισμένη συναυλία του Σταύρου Ξαρχάκου στη Μονή Λαζαριστών, η απογοήτευση ήταν μεγάλη για πολλούς, όπως έτυχε να μιλήσω με κόσμο που ήθελε να κλείσει το καλοκαίρι του με όλες αυτές τις μελωδίες που επέλεξε ο Μαέστρος για να δημιουργήσει το πρόγραμμα του.

 

Δυστυχώς, τότε, οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν ιδανικές για μία συναυλία κάτω από τον (βροχερό τελικά) ουρανό και αυτό έκανε ακόμα πιο σπουδαία την είδηση πως οι «Πέντε λαικές μορφές με τρόπο εντόνως ερωτικό» έρχονται τον Δεκέμβρη στη Θεσσαλονίκη, σε κλειστό χώρο και συγκεκριμένα στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών στην Εθνικής Αμύνης.

 

Χθες το βράδυ, ενώ η προσέλευση ήταν από τις 20.00 ο κόσμος ερχόταν μέχρι και λίγα λεπτά μετά τις 21.00 καθώς καθυστέρησε λίγο να ξεκινήσει η συναυλία, ίσως για να προλάβει να μπουν στην αίθουσα όλοι εκείνοι που περίμεναν, υπομονετικά, στην είσοδο. Τα εισιτήρια, σχεδόν εξαντλημένα, από νωρίς της Δευτέρας ενώ στο ταμείο του Θεάτρου, το βράδυ της συναυλίας, είχαν μείνει μόνο μερικά εισιτήρια των 35 ευρώ στην διακεκριμένη ζώνη. Εισιτήρια που πουλήθηκαν μέχρι να ξεκινήσει η συναυλία φυσικά.

 

Σε αυτό το μουσικό πρόγραμμα, ο Σταύρος Ξαρχάκος, διευθύνει μία επταμελή ορχήστρα κορυφαίων σολίστ που τον πλαισιώνουν και φωνητικά σε μερικά από τα τραγούδια του προγράμματος, ενώ μας χαρίζει ένα σπάνιο ταξίδι ήχων και συναισθημάτων στα μουσικά έργα του ιδίου, καθώς και των Μάνου Χατζιδάκι, Μίκη Θεοδωράκη, Βασίλη Τσιτσάνη και Μάρκου Βαμβακάρη.

 

Από την αρχή μας μεταφέρει έντονα στο λαϊκό στοιχείο της παράστασης αυτής. Επιλέγει να ξεκινήσει με Τσιτσάνη και να δώσει έτσι την δική του εκδοχή σε αυτό που λέμε ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Επιλέγοντας να μοντάρει ένα κομμάτι της, ίσως το σημαντικότερο της νεότερης Ελλάδας, και να το φτιάξει ένα κολάζ συναισθημάτων, φωνών και μουσικών οργάνων οι συνθέσεις του Μίκη Θεοδωράκη, του Μάνου Χατζιδάκι, του Μάρκου Βαμβακάρη, του Τσιτσάνη και, ασφαλώς, οι δικές του γίνονται ένας αόρατος χάρτης που μεταφέρει τον θεατή σε όλα τα σημεία ενός κόσμου μουσικού και ονειρεμένου. Ο «Χορός με τη σκιά μου» συναντάει το «Χαράματα η ώρα τρεις» και οι «Χαρταετοί» τα «Ζηλιάρικα σου μάτια» και τα τραγούδια γίνονται ένα, ακόμα κι όταν χωρίζονται σε ενότητες κάθε φορά που σταματάει ο Μαέστρος.

 

Προφανώς και αυτοί οι πέντε συνθέτες αποτελούν σημείο αναφοράς για την ελληνική μουσική, και ίσως όχι μόνο, και η απόφαση του Σταύρου Ξαρχάκου να τους «φέρει» όλους μαζί πάνω στη σκηνή προκαλεί ένα δέος σε όσους ξέρουν και αγαπούν. Πέντε συνθέτες, εφτά μουσικοί, τραγούδια και το απόλυτο μαύρο πίσω τους. Ακριβώς για να φωτίζουν μόνο τα τραγούδια αυτά.

 

 

Η σχέση του Ξαρχάκου με τους μουσικούς του, τα έχουμε πει κι άλλες φορές, είναι μαγική. Είναι μία σχέση υπακοής και αλληλοεκτίμησης που φτάνει μέχρι τον Θεατή και γίνεται ένα παιχνίδι που δημιουργεί ένα καταπληκτικό αποτέλεσμα. Είναι μία σχέση, που πρέπει να έχει πάντα ένας Μαέστρος με την ορχήστρα του ώστε να βγει το καλύτερο αποτέλεσμα.  Στην περίπτωση του Ξαρχάκου, συμβαίνει χρόνια αυτό και αποτελεί και ένα είδος εγγύησης για αυτόν που θα δώσει τα λεφτά του για να απολαύσει ένα μουσικό του πρόγραμμα.

 

Μαζί του, εφτά σπουδαίοι μουσικοί. Ο Νεοκλής Nεοφυτίδης συνεχίζει να είναι δίπλα στον Ξαρχάκο και στο πιάνο του, ενώ τον ακούσαμε και σε μερικές εξαιρετικές ερμηνείες τραγουδιών (Η ερμηνεία του στο «Ήτανε μια φορά» είναι τουλάχιστον συγκινητική), ο Βασίλης Δρογκάρης στο ακορντεόν, ο Αλέξανδρος Καψοκαβάδης στη κλασική κιθάρα και στα νυκτά έγχορδα, ο Γιώργος Λιμάκης στη κιθάρα, ο Αντώνης Τζίκας στο κοντραμπάσο και οι Ηρακλής Ζάκκας και Δημήτρης Ρέππας σε μπουζούκι, μπαγλαμά, φωνές και  τζουρά.

 

Τα τελευταία χρόνια, ο Σταύρος Ξαρχάκος επέλεξε το Gazarte στην Αθήνα, ως χώρο δημιουργίας και υποδοχής του κόσμου και των ιδεών του και νομίζω έχει κάνει καλά επειδή, ξέρω πως τον προσέχουν, τον στηρίζουν και αντιλαμβάνονται απόλυτα το μέγεθος που έχει ως συνθέτης και καλλιτέχνης στη χώρα μας. Είναι, υποθέτω και από τους λόγους που στηρίζουν και τις περιοδείες του, όπως αυτή στη Θεσσαλονίκη. Τα προηγούμενα χρόνια, οι συνεργασίες του με σημαντικές φωνές της χώρας, όπως η Άλκηστη Πρωτοψάλτη, η Χαρούλα Αλεξίου και η Δήμητρα Γαλάνη, αλλά και με τραγουδιστές της νεότερης γενιάς όπως η Νατάσσα Μποφίλιου, ο Γιάννης Χαρούλης και η Ελεωνόρα Ζουγανέλη κάνανε να μοιάζει ακόμα πιο τολμηρή η ιδέα του να είναι μόνος του φέτος πάνω σε μία σκηνή, μόνο με τους μουσικούς του. Μία πρόκληση που ο κόσμος δέχτηκε και γέμισε όλους τους χώρους που παρουσίασε μέχρι σήμερα τις «Πέντε λαϊκές μορφές» του.  Από την πρώτη φορά που παρουσιάστηκε στον εορτασμό των δέκα χρόνων λειτουργίας του Μουσείου της Ακρόπολης, μέχρι την μεγαλειώδη και sold out συναυλία στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού, το Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας, τις εμφανίσεις στο Gazarte μέχρι και την, πρόσφατη εμφάνιση του στη Θεσσαλονίκη, το κοινό έδειξε να απολαμβάνει την παράσταση, εκφράζοντας έντονα στο τέλος και την επιθυμία του για ακόμα περισσότερα κομμάτια. Κάτι που, τουλάχιστον στη Θεσσαλονίκη, ο Μαέστρος, δεν έκανε και αρκέστηκε να βγει ξανά και να χειροκροτηθεί αγκαλιά με τους μουσικούς του.

 

Οι «Πέντε λαϊκές μορφές» ενώνουν μουσικές που έχουν έντονο το στοιχείο του ερωτισμού,  αφήνοντας ως γεύση την γλύκα και τον εντυπωσιασμό της δύναμης που πηγάζει από τη μουσική και τους ανθρώπους της. Όταν έχεις απέναντι σου έναν άνθρωπο που αποτελεί μέρος της ιστορίας της ελληνικής μουσικής και της σύγχρονης Ελλάδας και σου δίνει να καταλάβεις ακριβώς πως «γεννιέται» η μουσική και οι μουσικοί, τότε φεύγοντας από μία τέτοια συναυλία δεν έχεις μόνο ήχους στα αυτιά σου, αλλά έχεις βάλει μέσα σου έναν μικρό σπόρο σκέψης και τέχνης.

 

Ο Σταύρος Ξαρχάκος συγκίνησε με τις "5 λαϊκές μορφές" του στη Θεσσαλονίκη

Το κοινό, στο τέλος, δε σταματούσε να χειροκροτεί

 

Οι «5 Λαϊκές Μορφές Με Τρόπον Εντόνως Ερωτικόν» θα παρουσιαστούν τον Δεκέμβρη και πάλι στην Αθήνα, στο main stage του Gazarte για λίγες παραστάσεις (14, 23, 28 & 30/12). Να είστε εκεί.

 

 

About the author /


Αγαπώ τις μουσικές που έχουν συναισθήματα και τις ταινίες που με ταξιδεύουν... γράφω για όσα νομίζω πως το αξίζουν και για όσα κάνουν λίγο πιο όμορφη την ζωή γύρω μας... στο MUSEEKart.com ξεκινάνε για εμάς όλα από την αρχή... μουσικές + άνθρωποι...

Related Articles

Απάντηση

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Once Upon : Θεατρικά εργαστήρια & σεμινάρια στη Θεσσαλονίκη, σε μία εποχή που το χρειαζόμαστε
Posted in: ΘΕΑΤΡΟ

Τα θεατρικά εργαστήρια Once Upon αποτελούν μια κοιτίδα πολιτισμού που ήρθε πέρυσι, με σκοπό να αλλάξει τα δεδομένα της πόλης. Ένας χώρος βγαλμένος από παραμύθι περιμένει και φέτος, για δεύτερη χρονιά, μικρά και μεγάλα παιδιά καθώς και ενήλικες για να γνωρίσουν την τέχνη του θεάτρου. Φωτογραφίες : Όλγα Δέικου   Σε τρεις θεματικούς ορόφους, ενήλικες […]

Read More
Ο Μάρτιος έχει τα δικά του (δέκα) τραγούδια
Posted in: TOP10, ΜΟΥΣΙΚΗ

Κι ενώ ο Μάρτης φέρνει δειλά την άνοιξη, τα τραγούδια που ακούν οι αναγνώστες μας γίνονται λίστα, σύμφωνα με αυτά που ψήφισαν όλο τον προηγούμενο μήνα. Δέκα τραγούδια που αγαπάμε κι εμείς – τα περισσότερα τουλάχιστον- γίνονται το soundtrack αυτού του μήνα. Τώρα που τα τραπεζάκια στα μπαλκόνια καθαρίζονται και βγαίνουμε για τον πρώτο καφέ… […]

Read More
VIDEO CLIP
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x